Skip to Main Content
  • Linde Worldwide
  • Linde Plc
  • Linde Healthcare Benelux
  • Vacatures
  • Woordenlijst
  • Webshop
  • Linde, Making our world more productive Linde, Making our world more productive
  • Linde Homecare Nederland
    Een passie voor zorg. Een partner voor u.

  • Welkom bij Linde Homecare
  • Homecare bij Linde
      • Testimonials en patiëntenverhalen
      • Kwaliteit en training
      • Evenementen en congressen
      • Nieuws
  • Ziekten en aandoeningen
      • COPD
      • Huidaandoeningen
      • Overige aandoeningen
  • Onze therapieën en services
      • Zuurstoftherapie
        • Vloeibare zuurstof (LOX)
        • Gasvormige zuurstof (GOX)
        • Zuurstofconcentrator (COX)
      • Infuustherapie
      • UV-lichttherapie
        • UV-lichttherapie met lichtpaneel
        • UV-lichttherapie met deelbelichter
        • UV-lichttherapie met psorakam
        • Uw UV-belichting digitaal bijhouden
      • Overige therapieën
        • Monitoring
        • Slijmuitzuigtherapie
        • Verneveltherapie
      • Advies en therapie-ondersteuning
        • Ondersteuning bij zuurstoftherapie
        • Ondersteuning bij therapietrouw
        • Stoppen met roken
        • Beweging voor COPD-patiënten
        • Dieet en voeding bij COPD
      • Webshop voor patiënten thuis
  • Klantenservice
      • Patiënten
        • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie
        • Veelgestelde vragen infuustherapie
        • Veelgestelde vragen UV-lichttherapie
        • Veelgestelde vragen verneveltherapie
        • Tellerstand doorgeven
        • Opname tellerstand
        • Reizen met medische apparatuur
        • Klantenonderzoek
        • Onderhoud van uw medische apparatuur
      • Medisch professionals
        • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie
        • Veelgestelde vragen infuustherapie
        • Veelgestelde vragen uv-lichttherapie
        • Aanvraagformulieren voor therapieën thuis
        • Contractoverzichten
        • Linde Medical Direct Mobile (LMDm)
        • COVID-19 (Coronavirus)
  • Medisch professionals
      • Onze service bij zuurstoftherapie
      • Onze service bij infuustherapie
      • Onze service bij UV-lichttherapie
      • Onze service bij overige therapieën
      • Linde Medical Direct Mobile
      • REALfund
  • Downloadcentrum
      • Aanvraagformulieren
      • Brochures en datasheets
      • Certificaten
      • Gebruiksaanwijzingen
        • Apparatuur zuurstoftherapie
        • Infuuspompen
        • Belichtingsapparatuur
        • Monitoring apparatuur
        • Slijmuitzuigapparatuur
        • Vernevelapparatuur
        • Uitlezen tellerstand
  • Contact
      • E-mail ons
      • Melden van bijwerkingen
  •  
  • Linde Worldwide
  • Linde Plc
  • Linde Healthcare Benelux
  • Vacatures
  • Woordenlijst
  • Webshop
  • Klantenservice
  • Patiënten
    • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie
    • Veelgestelde vragen infuustherapie
    • Veelgestelde vragen UV-lichttherapie
    • Veelgestelde vragen verneveltherapie
    • Tellerstand doorgeven
    • Opname tellerstand
    • Reizen met medische apparatuur
    • Klantenonderzoek
    • Onderhoud van uw medische apparatuur
  • Medisch professionals
  • Klantenservice
  • Patiënten
  • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie

Veelgestelde vragen zuurstoftherapie thuis

Hier vindt u de antwoorden op de meestgestelde vragen voor patiënten.

Bent u medisch professional? Kijk dan ook even bij de veelgestelde vragen voor medisch professionals, de therapie-aanvraagformulieren of de pagina over LMDm.

Veelgestelde vragen zuurstoftherapie

Apparatuur en accessoires
Welke zuurstofapparatuur heeft Linde in haar assortiment?

Zuurstoftherapie kan op diverse manieren worden toegediend. Linde levert mobiele zuurstofapparatuur voor buitenshuis en een stationaire zuurstofconcentrator voor zuurstoftoediening in huis. 

’s Nachts dient u gebruik te maken van de stationaire zuurstofconcentrator in verband met de continue zuurstoftoediening.

Welke accessoires zitten er bij de apparatuur?
Bij zuurstoftherapie zit standaard een lange slang, connector en neusbrilkatheter. Indien van toepassing wordt een bevochtiger meegeleverd.
Vergoedingen
Wat wordt er vergoed en wat niet?
Zuurstoftherapie thuis wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Hiervoor ontvangt u de bovengenoemde apparatuur met accessoires en bijbehorende begeleiding.
Onderhoud
Hoe werkt het onderhoud van mijn apparatuur?
Het merendeel van de apparaten is onderhoudsvrij. Mocht uw apparaat toch onderhoud nodig hebben dan nemen wij contact met u op om dit in te plannen.
Vervanging neusbril
Wanneer moet ik mijn neusbril vervangen?

Linde Homecare adviseert om gemiddeld eens per 5 weken een nieuwe neusbril te gebruiken. Het verbruik kan echter van persoon tot persoon variëren. De gebruikte neusbril kunt u gewoon weggooien. 

Heeft u meer neusbrillen nodig? Neem contact op met de klantenservice en zij zullen er voor zorgen dat u er een aantal ontvangt.

Veiligheidsmaatregelen
Welke veiligheidsmaatregelen moet ik treffen?
Bij elke eerste zuurstofinstallatie informeert de verzorger u over de veiligheidsmaatregelen die u moet treffen. Dat men bij gebruik van extra zuurstof absoluut niet mag roken, spreekt voor zich. De neusbril zou in een dergelijk geval vlam kunnen vatten met alle gevolgen van dien. Zuurstof is op zich zelf niet brandbaar, maar versnelt en onderhoudt ontbranding. Het roken door derden in een kamer waar extra zuurstof gebruikt wordt, wordt daarom ook sterk afgeraden. Blijf altijd alert bij gebruik van zuurstof!
Wijzigen voorschrift
Ik moet van de longarts meer of minder zuurstof gebruiken. Moet ik dit doorgeven aan Linde Homecare?
Indien uw zuurstofvoorschrift verandert dient u dit te melden bij de klantenservice van Linde Homecare. Door het veranderende gebruik kan het zijn dat de huidige zuurstofvoorziening niet meer bij u past. Als dit het geval is, dan zorgen wij voor een passende oplossing.
Zuurstof te droog
De zuurstof die ik inadem is te droog, wat kan ik hieraan doen?

Zuurstof kan soms droogheid aan de binnenkant van de neus, keel en sinusholten veroorzaken.

Door gebruik van extra zuurstof kan soms het slijmvlies van de luchtwegen geïrriteerd raken. Dit is over het algemeen niet ernstig en gaat meestal vanzelf weer over. Toch kan het voorkomen dat het neusslijmvlies en slijm uitdrogen, met als gevolg neusbloedingen en moeilijk te verwijderen ingedroogde slijmdeeltjes in de neus.

In dat geval verzoeken wij u contact op te nemen met de klantenservice van Linde Homecare via telefoonnummer: 088 – 3276355 en te overleggen of het wellicht beter is om een bevochtiger aan de zuurstofapparatuur te hangen. 

Is er minder dan 5 liter per minuut voorgeschreven, dan zal de verzorger bij u thuis geen bevochtiger aan de zuurstofinstallatie bevestigen. Is uw voorschrift meer dan 5 liter per minuut dan ontvangt u bij de eerste installatie automatisch een bevochtiger bij de apparatuur. U heeft hier dus zelf geen omkijken naar.

Wat de oorzaak van de droogheid ook is, gebruik GEEN zalf of vochtinbrenger. Bespreek het met uw arts of apotheker. Denk er ook aan voldoende vocht te drinken (drink ten minste 1,5 liter water per dag).

Lawaai apparaat
Mijn apparaat maakt te veel lawaai, hoe kan ik er toch bij slapen?
Als het geluid van de compressor u ’s nachts ergert en u hindert in uw slaap, probeer deze dan in een andere kamer dan uw slaapkamer te installeren. Wees u er echter van bewust dat de verbindingsbuis niet langer is dan 12 meter (15 meter inclusief neusbril). Voor de on-demand zuurstofsystemen is dit niet van toepassing.
Verlengslangen
Welke verlengslangen zijn er beschikbaar?
De verlengslang is in drie lengtes verkrijgbaar, namelijk 6, 9 en 12 meter. Gebruik echter geen langere zuurstofslang dan nodig is. De slangen kunnen wij tegelijk met uw bestelling afleveren of kunnen wij separaat per post naar u toesturen.
Hoe vaak verwissel je de verlengslang?
Wij adviseren u om de verlengslang eenmaal per jaar te vernieuwen.
Communicatie en contact
Wanneer moet ik mijn arts raadplegen?
U moet met uw dokter spreken wanneer uw symptomen veranderen of uw huidige symptomen aanhouden of erger worden. In het bijzonder moet u uw arts raadplegen wanneer:

- u meer moeite krijgt met ademen
- er sprake is van aanhoudende bronchiale verstopping
- er duizeligheid optreedt
- er hartkloppingen of hoofdpijn optreden
- u slaperig wordt
Van welke informatie moet ik Linde op de hoogte stellen?
Informeer ons als u opgenomen wordt in het ziekenhuis, een ander medisch voorschrift krijgt of als u verandert van zorgverzekering. En zorg ervoor, dat wij altijd uw actuele adres en telefoonnummer hebben. Ook wanneer u op reis bent/gaat.
Contact
  • Tel. +31 88 327 63 55
    Fax +31 88 327 62 77

    Webshop Linde Homecare

    Mail ons!
  • Veelgestelde vragen medisch professionals
  • Homecare bij Linde
  • Ziekten en aandoeningen
  • Onze therapieën en services
  • Medisch professionals
  • Downloadcentrum
    • LinkedIn Social Media icon 30x30.
Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • Twitter Social Media icon 30x30.
Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • YouTube Social Media icon 30x30

Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • Facebook Social Media icon 30x30


Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • Sitemap
    • Gebruiksvoorwaarden
    • Juridische kennisgeving
    • Gegevensbescherming
    • Cookie policy
    • Cookievoorkeuren
  • © Linde plc 2011-2023