Skip to Main Content
  • Linde Worldwide
  • Linde Plc
  • Linde Healthcare Benelux
  • Vacatures
  • Woordenlijst
  • Webshop
  • Linde, Making our world more productive Linde, Making our world more productive
  • Linde Homecare Nederland
    Een passie voor zorg. Een partner voor u.

  • Welkom bij Linde Homecare
  • Homecare bij Linde
      • Testimonials en patiëntenverhalen
      • Kwaliteit en training
      • Evenementen en congressen
      • Nieuws
  • Ziekten en aandoeningen
      • COPD
      • Huidaandoeningen
      • Overige aandoeningen
  • Onze therapieën en services
      • Zuurstoftherapie
        • Vloeibare zuurstof (LOX)
        • Gasvormige zuurstof (GOX)
        • Zuurstofconcentrator (COX)
      • Infuustherapie
      • UV-lichttherapie
        • UV-lichttherapie met lichtpaneel
        • UV-lichttherapie met deelbelichter
        • UV-lichttherapie met psorakam
        • Uw UV-belichting digitaal bijhouden
      • Overige therapieën
        • Monitoring
        • Slijmuitzuigtherapie
        • Verneveltherapie
      • Advies en therapie-ondersteuning
        • Ondersteuning bij zuurstoftherapie
        • Ondersteuning bij therapietrouw
        • Stoppen met roken
        • Beweging voor COPD-patiënten
        • Dieet en voeding bij COPD
      • Webshop voor patiënten thuis
  • Klantenservice
      • Patiënten
        • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie
        • Veelgestelde vragen infuustherapie
        • Veelgestelde vragen UV-lichttherapie
        • Veelgestelde vragen verneveltherapie
        • Tellerstand doorgeven
        • Opname tellerstand
        • Reizen met medische apparatuur
        • Klantenonderzoek
        • Onderhoud van uw medische apparatuur
      • Medisch professionals
        • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie
        • Veelgestelde vragen infuustherapie
        • Veelgestelde vragen uv-lichttherapie
        • Aanvraagformulieren voor therapieën thuis
        • Contractoverzichten
        • Linde Medical Direct Mobile (LMDm)
        • COVID-19 (Coronavirus)
  • Medisch professionals
      • Onze service bij zuurstoftherapie
      • Onze service bij infuustherapie
      • Onze service bij UV-lichttherapie
      • Onze service bij overige therapieën
      • Linde Medical Direct Mobile
      • REALfund
  • Downloadcentrum
      • Aanvraagformulieren
      • Brochures en datasheets
      • Certificaten
      • Gebruiksaanwijzingen
        • Apparatuur zuurstoftherapie
        • Infuuspompen
        • Belichtingsapparatuur
        • Monitoring apparatuur
        • Slijmuitzuigapparatuur
        • Vernevelapparatuur
        • Uitlezen tellerstand
  • Contact
      • E-mail ons
      • Melden van bijwerkingen
  •  
  • Linde Worldwide
  • Linde Plc
  • Linde Healthcare Benelux
  • Vacatures
  • Woordenlijst
  • Webshop
  • Klantenservice
  • Patiënten
    • Veelgestelde vragen zuurstoftherapie
    • Veelgestelde vragen infuustherapie
    • Veelgestelde vragen UV-lichttherapie
    • Veelgestelde vragen verneveltherapie
    • Tellerstand doorgeven
    • Opname tellerstand
    • Reizen met medische apparatuur
    • Klantenonderzoek
    • Onderhoud van uw medische apparatuur
  • Medisch professionals
  • Klantenservice
  • Patiënten
  • Veelgestelde vragen UV-lichttherapie

Veelgestelde vragen UV-lichttherapie thuis

Hier vindt u de antwoorden op de meestgestelde vragen voor patiënten.

Bent u medisch professional? Kijk dan ook even bij de veelgestelde vragen voor medisch professionals, de therapie-aanvraagformulieren of de pagina over LMDm.

Veelgestelde vragen UV-lichttherapie

Aanvragen en vergoedingen
Hoe kan ik UV-lichttherapie thuis krijgen?
UV-lichttherapie wordt voorgeschreven door een medisch specialist. Voordat wij een apparaat leveren, hebben wij een aanvraag van de medisch specialist nodig.
Wordt UV-lichttherapie vergoed?

UV-lichttherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering via de diagnose behandel combinatie (DBC) vanuit het ziekenhuis*. Dit is ongeacht waar de therapie plaatsvindt, thuis of in het ziekenhuis. Uw ziekenhuis heeft hiervoor contracten met de zorgverzekeraars. 

Wij horen zo nu en dan dat er toch problemen zijn met de vergoeding van UV-lichttherapie, met name bij vitiligo en eczeem. Indien u hier problemen mee heeft adviseren wij u om uw arts om advies te vragen, of contact te zoeken met een patiëntenvereniging.

•    Vereniging voor mensen met constitutioneel eczeem 
•    Vereniging voor mensen met vitiligo
•    Vereniging voor mensen met psoriasis

*mits correct geïndiceerd.

Ik heb een factuur van Linde ontvangen, hoe kan dat?

Linde stuurt u nooit een factuur omdat de financiering via het ziekenhuis is geregeld. Indien u toch een factuur krijgt, kan het zijn dat het uw eigen risico betreft. 

Raadpleeg uw zorgverzekeraar of ziekenhuis bij vragen over uw factuur.

Is UV-belichting thuis duurder dan in het ziekenhuis?
Nee, thuisbelichting is voor u niet duurder dan behandeling in het ziekenhuis. Wel is het eigen risico van toepassing op deze behandeling.
Mijn arts biedt mij niet de mogelijkheid om een UV-thuisbehandeling te volgen. Hoe kan ik dat alsnog regelen?

Wij hebben met de meeste Nederlandse ziekenhuizen afspraken gemaakt over UV-lichttherapie thuis. Het kan echter zijn dat uw arts ervoor kiest u deze behandeling niet aan te bieden. 

Wij adviseren u om uw wens kenbaar te maken bij uw behandelaar. Indien gewenst helpen wij hier graag bij. Wanneer er geen therapeutische redenen zijn om een thuisbehandeling te weigeren, kunt u ervoor kiezen over te stappen naar een ander ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum.

Apparatuur
Is het erg dat de lampen pas na een paar seconden aan gaan?
Nee, dit is normaal. De TL01 buizen hebben een paar seconden nodig om op te starten. In uw persoonlijk belichtingsschema is hier rekening mee gehouden.
Een van de zijpanelen is uitgevallen, wat moet ik doen?
Controleer of de stekker aan de onderzijde van het paneel goed vast zit. Als u geen stekker ziet, of het aandrukken geen effect heeft, neem dan contact op met onze klantenservice.
Bij het invoeren krijg ik de melding “Let op, hoge dosis”. Wat moet ik doen?
Deze beveiliging is in de software ingebouwd. Controleer of u de juiste tijd heeft ingevoerd. Als deze correct is, kunt u de melding wegdrukken met de “start” toets en de belichting zal worden gestart.
Behandeling
Mijn huid reageert niet, een beetje, of heel erg. Wat moet ik doen?

De huid reageert over het algemeen 4 tot 8 uur na de belichting. De piek van deze reactie ligt doorgaans op 12 uur na de belichting. 

Wanneer u geen reactie ziet, kunt u de tijd ophogen volgens uw persoonlijk belichtingsschema. Bij een lichte reactie, waarbij de huid strak aanvoelt en een heel klein beetje rood kan zijn, dient u de laatste belichtingstijd aan te houden. Ziet u geen reactie na herhaaldelijk ophogen, bent u verbrand of heeft u twijfels? Neem dan contact op met de lichtspecialist van Linde Homecare.

Ik gebruik bepaalde medicatie of zalven. Kan ik dit in combinatie met de UV-thuisbehandeling blijven gebruiken?
Voor advies hierover kunt u altijd contact opnemen met uw ziekenhuis of apotheker. 
Mijn kuur is afgelopen, wat moet ik doen?
Bij beëindiging van de kuur zal Linde Homecare zelf contact met u opnemen om de apparatuur op te komen halen. Wij verzoeken u ervoor te zorgen dat alle toebehoren zoals de verpakking en stekker op tijd klaarliggen. Ook ontvangen wij bij retour van de apparatuur graag uw persoonlijk belichtingsplan. Dit schema gebruiken wij voor de eindrapportage van uw behandeling.
Mijn kuur is afgelopen, maar ik heb nog niet het beoogde doel behaald. Wat nu?
Indien het beoogde behandeldoel (nog) niet behaald is na de initiële behandelduur, is het vaak mogelijk om de kuur met een aantal weken te verlengen. Hiervoor hebben wij een nieuwe aanvraag nodig van uw medisch specialist. 
Contact
  • Tel. +31 88 327 63 80
    Fax +31 88 327 62 77

    Mail ons!
  • Veelgestelde vragen medisch professionals
  • Homecare bij Linde
  • Ziekten en aandoeningen
  • Onze therapieën en services
  • Medisch professionals
  • Downloadcentrum
    • LinkedIn Social Media icon 30x30.
Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • Twitter Social Media icon 30x30.
Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • YouTube Social Media icon 30x30

Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • Facebook Social Media icon 30x30


Icon is already uploaded to SDL. Please check there.
    • Sitemap
    • Gebruiksvoorwaarden
    • Juridische kennisgeving
    • Gegevensbescherming
    • Cookie policy
    • Cookievoorkeuren
  • © Linde plc 2011-2023